Van alles - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Rozemarijn Koers - WaarBenJij.nu Van alles - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Rozemarijn Koers - WaarBenJij.nu

Van alles

Door: Roosjes

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

01 November 2014 | Zambia, Chipata

Hoi allemaal,
Ik heb een mega lang verhaal. Ik zal het in kopjes zetten. Dan kan je zelf kijken wat je leuk vind om te lezen :).... En ik zou het leuk vinden om reacties te krijgen, dan weet ik ook hoe het met jullie gaat :)

Tienermoeders:
Afgelopen week hebben we weer een boel nieuwe dingen gedaan in Zambia. Ons Project van de tienermoeders begint eindelijk een beetje te lopen. Het gaat hier in Zambia eerst vooral om het opbouwen van een relatie. Ik heb dan het gevoel niks gedaan te hebben, maar in werkelijkheid doen we dus een heleboel. Eerst een paar keer afspreken en over koetjes en kalfjes praten, of er wordt helemaal niks gezegd. Voor mij veel ongemakkelijke momenten, maar nu hebben we echt wel een aantal verschillende meiden ontmoet en hun kinderen. Ze komen nooit op tijd. Meestal een uur te laat.

Verblijfsvergunning:
Afgelopen week waren we ook een maand in Zambia. Ons visum zou aflopen na een maand en dan moesten we een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen. Dit hebben we gedaan. We zijn nu voor 3 maanden inwoners van Zambia. Ik heb nu een paars paspoort, een geel boekje waar mijn vaccinaties in staan en een groen boekje dat ik in Zambia mag verblijven. Dit gaat allemaal heel bijzonder. Alles gaat nog met papier en met de hand. Niet zoals bij ons digitaal. We moesten ook contant betalen, wat ik al wel een klein beetje ingeschat had. Het immigratiekantoor zit in een gebouw met meerdere andere bedrijfjes.

Shoppen:
Hierna zijn we Capata in geweest. Dit is een compound in Chipata. Hier zijn de downshops en de Indische markt. Het was erg warm. Er is geen regen meer gevallen sinds de vorige keer. Cindy, Manon en ik hebben een rok gekocht die door de kleermakers op straat direct nog versteld werd. Voor de onafhankelijkheidsviering van vrijdag 24 oktober. We hebben 25 kwacha betaald. Dit is omgerekend 3 euro en nog wat cent. We zijn bij een snackbarretje gaan zitten en wat gaan eten. Er liep een vrouw langs met prachtige lepels op haar hoofd. Dat klinkt raar, maar alles wordt in grote plastic manden of bakken op het hoofd gedragen. De meeste mensen die spullen verkopen proberen dat direct bij ons blanken, maar deze mevrouw had helemaal geen oog voor ons. Ik riep haar wel 3 keer en toen pas begreep ze dat ik haar bedoelde. Ik heb haar die dag een rijk vrouw gemaakt. Ik heb tien lepels gekocht en de rest van de groep ook meteen een paar.

Shopppen:
Verderop nog wat chitenga’s gehaald en daarna de markt nog even op. Een leuk voetbal pakje voor Jelmar gescoord en een shirt voor mezelf om in te trainen of iets dergelijks. Helaas is voetbal hier hot en rugby not. Maaar dat snap ik ook wel. De grond is hier knetter hard en droog. Ik zou dat hier niet eens willen. Een leuk shop middagje afgesloten met een koud biertje en een water. Toen we naar huis liepen hoorde we een harde knal. Er werd een fietser aangereden. Je moet je voorstellen dat er overal auto’s zijn en mensen die lopen links en rechts van de weg en ook nog fietsers. Nauwelijks systeem. Auto’s toeren alleen maar dat jij moet uitkijken en niet zij. En dat gaat dan af en toe mis. De fiets helemaal aan gort. De man over de motorkap heen. Raakte nog een andere voorbijganger. Gelukkig was er niet veel aan de hand. De ene een kapotte wenkbrauw en de ander een verstuikte voet. Maar de man gaf meer om zijn kapotte fiets. Daar leeft hij waarschijnlijk van.

Onafhankelijkheidsdag:
Vrijdag 24 oktober 2014. Precies 50 jaar geleden is Zambia onafhankelijk geworden. Dit werd groots gevierd. Overal hingen al een maand lang Zambiaanse vlaggetjes en waren er chitenga’s te koop met 50 jaar Zambia. Donderdagavond merkte we al dat iedereen er erg druk mee was. We hadden onze rokken aangetrokken en gingen nog even boodschappen doen. Het leek net een dag voor kerst. Zo druk was het.

Onafhankelijkheidsdag:
Vrijdag zijn we op ons dooie gemakkie opgestaan en besloten rond een uurtje of 10.30 de stad in te gaan om te kijken wat er te doen was. De straten waren uitgestorven. Er waren weinig mensen op straat en we zijn met een minibus naar het stadion gegaan. Daar zou de viering zijn. Eenmaal daar zagen we een typisch Afrikaans openluchtstadion helemaal tot de nok toe gevuld met zwarte mensen. Ook buiten de muren waren overal mensen. Iedereen was vrolijk en wenste elkaar gelukkige 50 golden jubili. Ook waren ze blij dat we het met ze mee vierden. Er waren verschillende kraampjes waar je drinken, snoep of snacks kon kopen. Een boel mannen waren al flink onder invloed. Een laveloze man werd door zijn vrienden weg gedragen. Hij leek echt levenloos en viel zelfs nog een keer van de rug van zijn vriend af. We liepen door en gingen onder een poort het stadion in. Overal mensen en op het veld verschillende mensen van defensie en justitie in kostuum. We zijn rond gelopen. Er was nog een waterleiding gesprongen en de kinderen hadden hier erg veel plezier mee. Overal is wel schoon water te krijgen, maar vaak wel in putten. Eigenlijk was de viering hier al over. We kwamen natuurlijk zelf veel te laat. Mensen staan hier op bij zonsopkomst en dat is rond 05.15. Al met al heeft de dag niet echt aan mijn verwachting voldaan. Het was wel leuk om iedereen zo te zien.. Maar er gebeurde niet echt iets. Smiddags lekker thuis geweest en savonds hebben we bij de burgertent gegeten en zijn we gaan stappen met de hele groep.

Stappen:
Eigenlijk viel ook dit tegen, want er zijn dus vooral mannen in het uitgaansleven. Deze mannen hadden allemaal al de nodige borrels op en de sfeer was vijandiger en anders als de vorige keer. Er viel vlak naast ons een jongen neer die gevochten had. Het bloed stroomde met hele proppen uit zijn achterhoofd. We hebben aangedrongen bij de security dat deze jongen naar het ziekenhuis gebracht zou worden. We zijn maar weg gegaan bij Blue Gums. Tinta ons stap vriend was weer mee. Manon en Marien zijn naar huis gegaan en wij zijn nog bij East Point geweest.

Zwemmen:
Zondag weer naar de kerk geweest. Weer meegegeten met de fathers and sisters. Naar de kerk gaan hoort hier ook bij het opbouwen van een relatie. We komen steeds meer mensen tegen die we kennen. Ook twee van de meisjes die deelnemen aan ons project moesten wat zeggen voor in de kerk. Het was leuk om hen te zien in een andere omgeving. ‘S middags zijn we naar een hotel in de stad gegaan waar we konden zwemmen. We hadden bovendien al 5 dagen geen wifi omdat de Diocese geen nieuwe internetbundel had gekocht en deze dus op was. Het water was wat troebel, maar we deden het er voor. Zul je net zien ga je zwemmen. Is het de hele dag bewolkt. We zijn dus maar twee keer in het water geweest. Bijkomend feit was dat er op een gegeven moment een stortvloed aan Indische mannen in het bad lag met kleren en vieze baartjes en de lol ook wel weg was. We vroegen een Chinese jongen ... Jaa Indiers en Chinezen om een foto te maken. We raakten aan de klets. Zij zaten hier al een tijd en de compagnie betaalde alles voor hun. We grapte wat over het betalen van onze cocktails en zowaar gingen ze dit ook doen. We hebben gezellig geklets en ‘s avonds gingen we nog samen eten. Ze belden hun collega’s en daar zaten we dan met 6 Chinezen en 4 blanke meisjes. Ik heb eindelijk een salade kunnen eten en feta en olijven.. Dit was wel goddelijk. Ons eten is best eentonig namelijk. Wat wel grappig is, is dat niet alleen Chinezen geen R uit kunnen spreken maar de Zambianen mijn naam ook vaak uitspreken als Lose plaats van Rose.

Buiten slapen:
Cindy en Manon hadden bedacht nog buiten te slapen voor de regen echt komt. We hadden besloten om dit dan maar te doen. We hadden een draad gespannen en aan deze draad de tweepersoons klamboe van Sanne te knopen. We hebben onze bedden buiten gelegd en de klamboe hier goed onder gestopt. Het voelde echt als kamperen. We konden de maan zien en de sterren. Het waaide en alle geluidjes waren nieuw. De nacht was dus lekker en fris, maar ook wel vermoeiend en opletten bij alles wat ik hoor. Van de week stond ik al na het eten op tafel. Er lopen hier zulke vieze beesten rond. Spin achtig en lopen mega snel. Ik ben blij als ik weer thuis ben ... Bah haha ik kan daar zo niet tegen. We werden gewekt door de opkomende zon om 06.00 en door een kudde mieren die het matras van Cindy en Manon bevolkte. We hebben ze verjaagd en Manon en ik hebben nog even heerlijk geslapen. Voor Cindy was het feest over en ze is binnen gaan liggen.

Sexworkers:
Verder hebben we deze week meer contact gehad met mensen die gaan over het sexworkers project. We hebben daadwerkelijk wat kunnen afspreken. Hopelijk gaan we vanaf volgende week meedraaien in hun projecten. En dan twee dagen in de week met de meisjes werken. We hebben ook afgesproken dat we fieldwork gingen doen. We zouden gaan stappen met één van de vrouwen van deze organisatie en zij zou ons het één en ander laten zien. We hadden onze eigen taxichauffeur. We reden eerst langs een duister kroegje waar we een biertje haalde voor onderweg. Ze liet ons wat straten zien waar de meiden werken. Na 8 uur zijn bijna alle vrouwen op straat sexwerkers. Je ziet het aan kleding of aan de manier waarop ze zich gedragen. Ze vertelde dat sommige meisjes 9 jaar tot 14 zijn. Deze doelgroep heet Village chickens. Ze doen het vaak voor 2 kwacha wat echt 0,25 Eurocent is. Soms krijgen ze niet eens wat. Ze moeten zich opwerken. Meisjes worden echt gebruikt. Ze doen dit omdat ze geen geld hebben. Soms dwingt familie ze om op straat te werken om zo inkomen voor de hele familie te krijgen. Of ouders hebben HIV en werken niet. Er zijn ook homo’s die zich verkopen. Homofilie is streng verboden, maar het gebeurd. Je ziet zelfs soms langs de kant van de weg dat het gebeurd. Maar dan moeten we terugkomen op een vrijdag of zaterdag. Meisjes krijgen meer betaald als ze het zonder condoom doen. HIV hebben ze dus bijna allemaal. Het schijnt ook normaal te zijn dat ‘’iedere’’ man hier in Zambia met deze meisjes sex heeft. Blanke betalen weer meer dan vrachtwagenchauffeurs.. Het is echt vraag en aanbod en dan ook gericht op de doelgroep. In de discotheken zijn de meisjes die je ziet bijna allemaal Sexworkers. Ze hebben sex voor ongeveer 100 kwacha als ze geluk hebben. Wat iets meer is als een tientje. Na de daad stoppen ze een ijskoud biertje in hun vagina zodat het weer wat smaller wordt. Zo kan ze aan elke man de sex verkopen alsof het de eerste sex is en dat is duurder. Al met al wel veel te weten gekomen. De volgende keer hopelijk op een andere dag zodat we meer van het straatwerk kunnen zien.

Gisteren lekker uitgebrakt bij een zwembad wat we helemaal voor ons zelf hadden. Heerlijk. Lekkere salade gegeten, gezwommen, in de zon gelegen, gedanst op de muziek en gewoon relaxt.

Voor iedereen.. Super lief dat jullie reacties achterlaten.. Het internet is hier echt vermoeiend en ik zie jullie vragen wel en hoop dat ik die bij thuiskomst kan beantwoorden. :) Enn... Sorry voor de spelfouten. Ik heb een laptop waar sommige toetsen het niet van doen, een tekstverwerker die geen spelling controleert. En met mijn analfabetisme is dat best wel handig hahaha :) wint met D of T haha. oepssss....

• 01 November 2014 - 13:20

Floor :

Leuk verhaal weer om te lezen Zus. Je kan bijna niet bevatte Hoe dat werkt voor die jonge meisjes. Hopelijk kunnen jullie voor een enkeling iets betekenen! Kus

• 01 November 2014 - 13:28

Nadia:

Hey roos.
    Wat een avonturen allemaal!!! Klinkt als super spannend maar ook erg leervol;)
    Hier is de gerst begonnen en zwemmen kan niet meer :p maar ik geniet nog van de mooie dagen met de knollies ^^ alles gaat zn gangetje.
    Veel plezier daar nog en doe voorzichtig;)
    Xxx nad

• 02 November 2014 - 17:56

Antje Jager:

Een leuk verhaal en ik denk dat je hier later heel veel aan hebt , als je terug bent en je laat je gedachten dan nog eens gaan, dan denk jij bij jezelf, wat hebben wij het hier goed.
    De beestjes die daar lopen, daar hou ik ook niet van, maar je moet je er maar door heen bijten.
    We kijken uit naar het volgende verslag.
    Het gaat hier allemaal goed, we hadden dit weekend een feestje, want Egbert werd 65 jaar en ging met pension.
    Rozemarijn heel veel plezier en neem veel kennis mee naar huis. Groetjes Roelof en Antje.
    Roelof is even met de hondjes eruit en nu gaan we eten. groetjes.

• 03 November 2014 - 21:19

Janny:

Bijzondere dingen maak je mee. Leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen.
    Gisteren heerlijk genoten van het najaarszonnetje.

• 08 November 2014 - 21:57

Sanne:

Hee Roos,
    Wow, wat heftig om te lezen over die arme meiden! Hopelijk kunnen jullie iets voor ze betekenen. Maar zoals je zegt, het is vraag en aanbod en daar kom je niet zomaar vanaf.
    Gelukkig doe je ook gewoon lekker leuke dingen: zwemmen, dansen, etc. Dat lijkt me heel belangrijk als je zo veel ellende ziet!
    Zet m op lieverd!

• 13 November 2014 - 18:48

Ria Koeling:

Lieve Roos

Wat een toestanden maak je daar mee pas vanmiddag heb ik je laatste blok gelezen.
    Ben er maar eens rustig voor gaan zitten je kunt het je gewoon niet voorstellen
    dat de mensen daar zo leven.

Wist niet meer hoe ik moest reageren op jou verhaal ,maar gelukkig kwam Emiel vanavond
    eten die heeft me even op weg geholpen.
    We hebben vis gegeten en als groente bleekselderij hij vond het erg lekker.
    Emiel vermaakt zich geloof ik wel goed hij heeft het erg druk en verheugd zich enorm op
    de reis naar Zambia om jou weer ,terug te zien.

Lieve Roos we hopen dat je in Zambia een heel klein beetje kunt bijdragen aan alle problemen die
    de kinderen ,want het zijn toch maar kinderen, maar aan jou zal het niet liggen om er een graantje
    aan bij te dragen.

Maar geniet ook van de mooie natuur en alle mooie dingen om je heen.
    Veel liefs van Oma en natuurlijk ook van Opa.